دکتر عرفانیان:

می توانم بگویم جزو برترین دانشکده ها در کشور هستیم

دکتر حمیدرضا عرفانیان، معاون آموزشي، پژوهشي و تحصيلات تكميلي دانشكده علوم پايه و فناوري هاي نوين زيستي دانشگاه علم و فرهنگ و پژوهشگر برتر بخش اعضای هیات علمی دانشگاه در سال 96 از فعالیت های پژوهشی خود گفت.

در مورد سوابق تحصیلی تان بفرمائید

دوره کارشناسی را در دانشگاه تبریز و در رشته ریاضی کاربرد در کامپیوتر گذراندم و در این مقطع با رتبه 1 فارغ التحصیل شدم. دوره کارشناسی ارشد و دکتری خود را به خاطر علاقه مندی به ریاضی در دانشگاه فردوسی مشهد و در رشته ریاضی کاربردی، گرایش کنترل و بهینه سازی با آقای دکتر وحیدیان که لقب پدر فازی ایران را دارد. دانشگاه فردوسی مشهد رتبه یک کشور از لحاظ آمار و ریاضی به حساب می آید. بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، مدتی از درس فاصله گرفتم و در دانشگاه علم و فرهنگ استخدام شدم.

از چه زمانی پژوهش را آغاز کردید؟

کار پژوهش و مقاله نویسی را از مقطع کارشناسی ارشد شروع کردم و 5 مقاله در این مقطع نوشتم و تاکنون نزدیک به 30 مقاله نوشتم که از این تعداد 7-8 عدد از آنها در درجه علمی بالا قرار دارند و همه آنها در نشریات معتبر خارجی به چاپ رسیده اند.

پایه کارها در چه زمینه ای بوده و در چه فعالیت هایی کاربردی هستند؟

نظر به گرایش و رشته من، پایه فعالیت ها در زمینه بهینه سازی و کنترل است و کاربرد آن بررسی حالات مختلف یک رویداد در وضعیت ها و شرایط مختلف است؛ برای مثال کنترل یک خودرو از نقطه ای به نقطه ای دیگر با کمترین سوخت و یا در کمترین زمان ممکن را مورد بررسی قرار می دهد و این موضوع  در سیستم های مختلف کاربرد دارد.

این پژوهش ها تا چه حد به مرحله کاربرد رسیده اند؟

در ایران متاسفانه به دلیل محدودیت امکانات و برخی مسائل از این قبیل، به اجرا در آمدن پژوهش ها کمی با مشکل مواجه می شود و تا حد زیادی غیرممکن است؛ مدتی قبل قرار بود در پژوهشگاه رویان یکی از پژوهش ها به مرحله اجرا برسد، این اتفاق افتاد و کارها نیز تا حدی پیشرفت داشت ولی در میانه کار متوجه برخی مشکلات شدیم و کار متوقف و لغو شد.

ولی وقتی چند نمونه کار برای نشریات خارجی فرستادم با استقبال خوبی از آنها مواجه شدم و اکنون هم داوری مقالات برخی نشریات خارجی را بر عهده دارم.

وضعیت پژوهش در دانشکده علوم پایه را چطور ارزیابی می کنید؟

دانشکده علوم پایه چون با رشته های زیست شناسی هم گروه است، رتبه اول از لحاظ پژوهش های انجام شده در دانشگاه علم و فرهنگ را دارد؛ در دانشکده ما رشته های ریاضی و آمار هم وجود دارند ولی در این رشته ها سالانه  حدود ده  مقاله تولید می شود ولی در گروه زیست شناسی به دلیل فعالیت های خاصی که انجام می شود، آمار تولید مقاله بالاست و سالانه حدود 20 الی 30 مقاله ISI تولید می شود. با توجه به تعداد کم و حجم کم دانشکده علوم پایه، این دانشکده بالاترین امتیاز را در بین سایر دانشکده ها داراست. تا جایی که پژوهشگر برتر دانشگاه، دکتر بهاروند از این دانشکده است. حتی در بین دانشکده های کل کشور هم اگر بررسی کنیم، با توجه به تعداد رشته ها و دانشجویان، دانشکده علوم پایه جزو بهترین های کشور است.

گفتگو: امیرمحمد غفاری